Filter1

Monki
Sko, tøj og accessories

1,291 varer

Monki er kreativ street style og skandinavisk coolness

Hos Monki vil man inspirere unge kvinder til at gå forrest og have modet til at kæmpe sin egen såvel som andres sag. De ønsker at inspirere mod, venlighed og at have det sjovt – deres slogan er ”Puts the smile back in fashion!” 

Legesyg mode

Monki har en legende tilgang til design og går ikke besynderligt meget op i, hvilken størrelse, der står i nakken af tøjet. Det bør nemlig ikke handle om at være en bestemt størrelse, men derimod at finde den pasform, man ønsker i forhold til det stykke tøj, man kigger på. Derfor leger de også med forskellige pasformer, silhuetter og former. Der er lige så stor chance for at finde en stram, tætsiddende kjole, som en løstsiddende maxi, som bølger i vinden og giver din indre 6-årige lyst til at snurre rundt for at se skørtet flyve afsted. 

Det er ikke kun brandet, der elsker at lege med proportioner – det er der også rigtig mange, der holder af at gøre i hverdagen. Hvis man måske ikke er helt klar til at springe ud i at tage en kjole på med en avant garde pasform, er der mange måder at dyppe tæerne i ”vandet”, uden at det føles farligt. En af de letteste måder at starte med at lege med silhuetten på er med en oversize overdel. Det kan være alt fra en herreinspireret skjorte til en sweatshirt eller en af de cool chunky striktrøjer i kollektionen. 

Uanset hvad du vælger, kan du sætte det sammen med en række forskellige bukser og nederdele, men hvis du rigtig skal i gang med at lege med proportioner, kan du med fordel fiske dine skinny jeans eller et pencil-skirt ud fra gemmerne. Skinny jeans vil give et street og hverdagsagtigt udryk, hvor et pencil-skirt kan pifte det lidt op. Prøv dig frem, leg med det. Put skjorten i bukserne, lad den hænge løst, eller prøv med et french tuck, hvor man delvis har toppen i underdelen foran. Forsøg at se, om du bedst kan lide et french tuck i højre side, til venstre eller midt for – mange foretrækker at have det lidt asymmetrisk, men vi synes ikke rigtigt, at der skal være regler på legepladsen – leg med din stil, som Monkis design og udsyn ligger op til. 

Stolte skandinaviske rødder

Det skandinaviske opgav mærkes på mange måder i designet lige fra den legende tilgang, til pasformen, til farvevalget. Du kan finde mere afdæmpede farver som sort, grå og blå, som mange skandinaver trækker i, når dagene bliver kortere og mørkere. Men du finder også skønne styles i lækre farver, der kan peppe en grå tirsdag op eller som passer perfekt til en lun sommerdag. Vær ikke bange for at tage en glad farve på, selvom det er trist og gråt udenfor. Det kan give et mentalt boost og et smil på læben – hvilket er lige præcis dét Monki ønsker at give dig. Lad ikke vejret diktere din sindstilstand – tag den spraglede, sjove kjole, der gør dig i godt humør på, selv når det står ned i stænger – eller netop fordi det står ned i stænger! 

De skandinaviske rødder kan mærkes i stilen og tilgangen til både mode, men også i engagementet i emner som bæredygtighed, dyrevelfærd og klima. Monki går op i at efterleve deres kunders ønsker for et moderne tøjmærke og harderfor stor fokus på bæredygtighed. Fra efteråret 2019 er al bomuld brugt i deres tøjproduktion fremskaffet på bæredygtig vis, hvilket de siger, er en beslutning, der holder evigt. Monkis helt store ambition er faktisk kun at bruge genbrugt eller bæredygtigt fremskaffede materialer, når vi rammer 2030. 

Mode med noget på hjerte

Brandet ser sig selv som mere end blot et tøjmærke; de kalder det selv for et storytelling brand. Ja, de laver tøj til overkommelige priser, men deres overordnede mål er at være gode mod kloden og dens beboere. Men for brandet handler det om mere end blot bæredygtige materialer, men også hvordan de som virksomhed kan være mere bæredygtige. Vidste du for eksempel, at de tager imod tøj og tekstiler til genbrug? Og foruden deres forpligtelse til at benytte bedre materialer, tænker de også meget over, at alle butikker og kontorer skal være drevet af grøn energi. Målet er at blive det de kalder "climate positive" i 2040.

Men bæredygtighed er ikke det eneste emne, hvor brandet har taget et stilling. De går også op i dyrevelfærd. Deres makeup bliver derfor ikke testet på dyr, og de laver ikke tøj med pels. Den eneste type pels de sælger er faux fur, ligesom materialer som merinould, dun og fjer kun kommer fra steder, der har dyrenes velfærd for øje. Angorauld benytter man sig slet ikke af længere. Størstedelen af de læderitems du finder, er også faux. Når de bruger ægte læder, er det altid materiale, der er et biprodukt fra andre industrier.

Monki viger heller ikke bort fra emner som mental sundhed, ligesom de har indgået et partnerskab med Mental Health Europe for at formidle viden om emnet. Mental Health Europe er en uafhængig institution (NGO), der arbejder med at fremme positiv mental sundhed og sætte en stopper for tabuet, og Monki er bevidst om, at det kan være en meget personlig ting at tale om — at der ikke findes to ens oplevelser. De har indgået dette partnerskab, fordi de ønsker at behandle emnet med den følsomhed, det kræver, og for at sikre sig, at det de formidler kommer fra en troværdig kilde. 

Her er altså ikke bare et mærke med øje for bæredygtighed, men en virksomhed som bevidst har taget stilling og går lang for at sætte barren højere på mange forskellige områder. Ambitionerne om at inspirere er derfor mere end bare fluffy marketingssnak – her tager man selv førertrøjen på. Walking the talk, som man siger. Et brand, der ikke er bange for at gå forrest i kampen for en bedre og mere venlig verden, de gør deres for at give dette verdenssyn videre i alt hvad det gør — og vi er vilde med det!