True Originals

Lil Yachty erobrer verden

Rapperen og sneaker-connoisseuren taler om at samarbejde med modemærker, hvorfor han godt kan lide at optræde i Europa, samt skinny jeans på scenen.
© Reebok
© Reebok 

Nogle er født til at være superstjerner. Andre bliver det gennem viljestyrke. Hvis superstjerne-rapperen Lil Yachty har bevist noget i sit kometagtige gennembrud inden for de seneste to år, er det, at det sommetider er lidt af begge dele.
Lil Yachty blev født som Miles McCollum i 1996 lidt uden for Atlanta i Georgia. Og selvom han voksede op i et af rappens epicentre (og stadig nævner Andre 3000, der er fra Atlanta og kendt fra Outkast, som et af sine modeikoner), var det klart fra starten, at Yachty havde en anden type berømmelse i tankerne: Ikon-status, legende.

Yachty opførte sig allerede som en berømthed, da han brød igennem på musikscenen som 19-årig. Han havde tilmed sit eget team (The Sailing Team, naturligvis) og en øjeblikkeligt identificerbar garderobe med sejler-inspireret tøj (vintage Nautica, primært) rundet af med knaldrøde fletninger på hovedet. Nu, hvor flokkevis af følgere holder øje med alt hvad han foretager sig, er Yachty klar til den store berømmelse.

© Reebok
© Reebok 

Musikalsk set har Lil Yachty aldrig hævdet at genopfinde den dybe tallerken, men ved at give lytterne, hvad de vil have - fængede hooks og tekster om at score piger - markerede han sig med en ny type "bubblegum trap", som gav ham millioner af SoundCloud-afspilninger og Instagram-følgere (uden at have et eneste foto på sin konto). Det har også gjort ham til det perfekte ansigt for en ny generation, især for mærker, der er ivrige efter at udnytte hans status som den selvudråbte "konge af ungdommen".

Og det har virket. Sprite tilbød ham en rolle sammen med LeBron James, og Reebok gjorde ham til en del af deres "Always Classic"-kampagne, sammen med Ariana Grande, Teyana Taylor, Gigi Hadid og andre unge ansigter. For Yachty er det at være en berømthed blot endnu et arbejde.

© Joshua Aronson
© Joshua Aronson 
Det er ikke alle kunstnere, der samarbejder med modemærker, fordi nogle kunstneres ry eller baggrund ikke er helt pletfri

"Det er ikke alle kunstnere, der samarbejder med modemærker, fordi nogle kunstneres ry eller baggrund ikke er helt pletfri," siger Yachty i sin trailer ved et arrangement under New York Fashion Week, som fejrer hans partnerskab med Reebok. "Det er mere almindeligt nu, end det var før. Man plejede at se ned på hip hop-kunstnere - det var ikke lige så accepteret og velset, som det er nu om dage. Det er høje forventninger at have til en kunstner. Man skal repræsentere en type eller et image, for at varemærket bakker en op."

Og det går begge veje. Yachty er forsigtig omkring, hvem han samarbejder med, han undgår "platte ting" og fokuserer på mærker, som lader ham være sig selv. Det er også den tilgang han har til mode. Han har samarbejdet med stylisten Rox Brown, som også designede aftenens Reebok-modeopvisning, men de to har et afslappet forhold, hvad design af look angår.

© Joshua Aronson
© Joshua Aronson 

"Jeg vil bare have, at han skal være sig selv, og hvis jeg kan styrke det lidt, så gør jeg det," siger hun. Yachty har et par ting, som ikke er til forhandling. "Jeg er vild med at have metal på tænderne. Det er lige meget hvilken farve, jeg skal bare have diamanttænder - glitren," siger han og griner. Og så er der den konkrete, praktiske del af at optræde. "Når vi optræder, springer vi meget rundt og går ned i knæ. Der er meget løberi," siger han iført et par Classic Workout Plus. "Vi kan godt lide at underholde, og det kan man ikke gøre med skinny jeans på."

Den energi når ud til publikum, som bliver helt elektriske, når Yachty går på scenen. "De strømmede til i Europa," siger Yachty om sine internationale fans. "Det tager os længere tid at nå derover, så når vi endelig kommer, er de helt klar. De har ventet i lang tid for at se os, så når de endelig ser os, er de helt oppe at køre - tændte og energiske. Det er fantastisk. Det er nogle af de bedste koncerter, jeg har haft, har du hørt det?"

Ja, vi har hørt det højt og tydeligt.