Brand Diaries

Om North Face

The North Face fejrer 25-års-jubilæum med den ikoniske Nuptse-jakke og ser frem mod flere nyskabelser

"Folk kaldte mig tidligere for outdoor-nørd. Nu siger de, at jeg er en hipster," fortæller Michael Horsch med et grin, mens han ømt rør ved sin lidt lasede vintage-jakke i blå og sort med Gore-Tex fra The North Face. "Det er et godt tegn, at et produkt bliver ved at have værdi."

Michael Horsch står inde i det to meter store kuppeltelt ved VF Group-hovedkvarteret i Stabio, Schweiz, og mindes, dengang han købte sin jakke i 1992. Horsch, der er The North Faces produkt- og marketingchef, boede dengang i Schwarzwald i Tyskland og ledte efter holdbart overtøj til en tur til Canada. Og så var det han faldt over The North Face Gore-Tex Fantasy Ridge-jakken. Med den høje krave og et ydre lavet i nylon klarede den alle udfordringer.

Det er The North Faces dna: Produkter, der modstår tidens tand – og elementernes rasen. Bjergbestigerbrandet er kendt for robuste, holdbare produkter, uanset om det er den populære jakke Nuptse – der er opkaldt efter et bjerg i Nepal i nærheden af Mount Everest – 3-i-1-jakkerne eller vandrestøvlerne. Firmaet blev grundlagt af Doug Tompkins i 1966 i San Francisco og lagde ud med at designe rygsække og klatreudstyr, men bevægede sig snart over i beklædning og importeret fodtøj fra Italien.

Det geodætiske telt, som Horsch sidder i, er et af de mest ikoniske produkter fra brandet og et produkt, der med sine buede stænger og sit hule indre revolutionerede campingindustrien i 1970'erne. I 1985 blev den første Gore-Tex-jakke skabt til den aktive bjergbestiger, der havde brug for noget, der kunne modstå slid og yde ekstra beskyttelse. Syv år senere blev den dunede jakke Nuptse født. Jakken har dunkamre og holder dig varm uanset forholdene – om det så er -40 i basecamp på Mount Everest eller 7 grader og råkoldt i København. Næste år kan du forvente nye farver og print og en mere komprimerbar jakke.

Vi bliver konstant skubbet til for at være nyskabende, og vi hungrer efter at gøre det bedre.

2017 er Nuptses 25-års-jubilæum. Det er også det år, hvor The North Face udvidede sit urbane sortiment ved at bevæge sig fra produkter kun til bjergbestigning og over i livsstilskategorien. "Vi ser ikke os selv som et bjergbestigerbrand, men som et brand, der understøtter en udforskende livsstil. Hen over årene har udforskning fået en bredere definition. Man kan også udforske sin baghave eller sin by," siger Michael Horsch.

"En jakke, som man har på i byen, behøver ikke at være lige så robust som en, man har på i bjergene. Der kan du vælge en lettere model," forklarer Michael Horsch. "Når man tager på arbejde på en typisk dag, er det koldt udenfor, og man kommer ned til toget eller ind i bussen, hvor det er varmt og fugtigt. Så den skal være åndbar. Vi har prøvet at lave den multifunktionel."

Urban Exploration-sortimentet blev lanceret i 2014 for at imødekomme den japanske forbruger, der ændrede på traditionelt bjergbestigerudstyr for at bruge det i byerne. Det nyeste i sortimentet – blazere, jakker, frakker og bukser med Apex Flex, som er et strækbart Gore-Tex-stof – er som skræddersyet til byboeren, der måske eller måske ikke cykler til arbejde, men i al fald har brug for noget, der kan dække tøjet og samtidig være varmt og fleksibelt. Materialerne er åndbare og nemme at transportere.

Alt, hvad The North Face skaber, er multifunktionelt og testet af sportsfolk under de hårdeste forhold i verden. Bjergklatreren Alex Honnold og bjergbestigerne Jimmy Chin og David Göttler er de seneste år blevet brandambassadører. Uden dem ville The North Face ikke vide, om deres produkter fungerede under ekstreme forhold.

"Vi bliver konstant skubbet til for at være nyskabende, og vi hungrer efter at gøre det bedre. Vi kommer fra bjergene. Og det er noget, vi aldrig glemmer. Derfor er vores sportsfolk vores forsøgskaniner. Hvis det fungerer på Mount Everest, ved vi, at det også vil fungere i den københavnske vinter."

Vores favoritter fra The North Face